Slow Internet connection with Wi-Fi using Windows Vista operating system

Some Vista users has the problem that their wireless internet connection connect very late even 4 or 5 minutes after Windows Vista is booted.

There is a solution that can help connecting your Vista machine to the internet, trough the router, almost immediately after starting up your Vista computer.

1. Go to your 'Configuration Screen'
2. Open 'The Network Center'
3. Go to 'Change Adapter Settings'
4. Right click 'Wireless Adapter'
5. Click 'Settings'
6. Checkmark the 'IP/TCP V6' Off

Your done!

Happy New Year Card with some modern firework


A new Year, a new beginning.
We made a shiny Happy New Years Card to have everybody a good start next year.
We wish everybody a good health and lots of fun in the New Year!

Go to: Christmas and New Year Wishes and Greetings

Greetings,
The ArchiVision Directory Team

Top Gear Season 16 started with a Top Gear Christmas Special 2010

A Middle East challenge. They started in Iraq following the path of the three wise men to finishing some 1200 miles later, in Bethlehem.

Jeremy Clarkson’s car of choice for this epic journey was a Mazda MX5. James May’s drove a BMW Z3 with camouflage paint on it. And Richard Hammond had a reliability Fiat Barchetta.

Lots of fun and adventure with these Top Gear Christmas Special to start Season 16.
The second episode of Season 16 is scheduled for 23 January 2011, according to some rumors.

Related article:
Top Gear Season 16 started with a Top Gear Christmas Special 2010
The Stig unmasked?
When will Top Gear Season 16 start? Will it be in 2010 are will it be 2011?
Supercars Reviewed

Nuclear Fusion, the eternal promise as renewable energy?

Fusion is the energy of the sun and the stars, and the largest source of energy in the universe. The ITER fusion reactor that has to rise in Cadarache, France, costs billions of euro's to be paid by a number of countries including Japan and the USA. China is already building its own nuclear fusion reactor. It's a battle between lobbyists for power, money and new techniques because all of the great powers want to protect their energy sources. Will the nuclear fusion the energy source of the future? We will know perhaps until 2050.
See on Wikipedia a larger definition of Nuclear Fusion and how it works.



Nuclear Power Plant

Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs

Er zijn nu ook al milieuvriendelijke verpakkingen die afbreekbaar zijn door de natuur. Deze verpakkingen die vroeger meestal gebaseerd waren op aardolie zijn nu vervaardigd uit natuurproducten zoals maïs. Deze producten kunnen binnen een paar maanden opgebroken of opgelost worden als ze in de grond worden gestopt. Want nu drijven er in de oceaan 2 grote vuilnisbelten ter grote van Amerika voor hoofdzakelijk plastiek in drijft maar dan wel meer dan 20 m dik. Er is zelfs plastiek teruggevonden van 50 jaar oud. Dit kan zeker niet goed zijn voor ons milieu. Er komt dan ook iedere dag afval bij. Als dit niet wordt opgelost kunnen we binnenkort gaan wonen op onze eigen vuilnisbelten, dan wonen we in een nog ongezondere omgeving. Wij hebben dit dan ook te danken aan de regeringen die hun vuilnis vroeger loosden in zee en dachten dat ze er van af waren. Wat is het volgende dat zal ronddrijven in zee... kernafval?... of is dit al het geval?

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.
15. Olie uit plastiek recycleren de nieuwste uitvinding uit Japan

Olievoorraden in de wereld

Onder de Noordpool zou er nog genoeg olievoorraad zijn, groter dan de aantal kubiek die heel koeweit nog over heeft, het enige probleem is, het ontginnen diep onder de grond en het vervoer. Maar toch is het noordpoolgebied al in verschillende stukken opgedeeld en opgeëist door wereldmachten.

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.
15. Olie uit plastiek recycleren de nieuwste uitvinding uit Japan

Waterstof stoot olie van de troon?

In Burnaby, een voorstad van het Canadese Vancouver, werken de ingenieurs van Ballard Power Systems keihard aan de waterstofeconomie van de nabij toekomst. "Als we erin slagen om de kosten te drukken, veroveren onze brandstofcellen binnen een jaar de hele wereld."

Ballart investeerd handenvol geld in pionierswerk en kan bedrijfsspionage missen als kiespijn." Sinds 1983 voert Ballard Power Systems diepgaand onderzoek naar het opwekken van elektriciteit door met waterstof aangedreven brandstoffen. Naar aanleiding van de olie-crisis in de jaren zeventig organiseerde de Canadese regering een onderzoeksproject naar brandstofceltechnologie. "Dat klonk als muziek in de oren van onze toenmalige inginieurs", zegt Becky. "Ballard begon in 1979 als onderzoekscentrum van lithiumbatterijen. In 1983 zijn we overgeschakeld naar brandstofcellen. Ballard Power Systems ontwikkelde zich in sneltreinvaart tot een aantrekkelijke bedrijf voor slimme, creative ingenieurs. Nu zijn we wereldleider op de markt van brandstofcellen."

Herontdekking van oude technologie
Eind vorige eeuw werden brandstofcellen de hemel in geprezen als hét schone en duurzame alternatief voor de vervuilendeen schaarser wordende olie. "Na de oliecrisis van de jaren zeventig beseften zelfs de grote Amerikaanse autoconstructeurs dat ze op zoek moesten naar een 'propere' motor", zegt Silvano Pozzi, hooft R&D van Ballard. "Dus hebben een aantal onder hen vanaf het begin veel geld in ons bedrijf geïnvesteerd. Om elektriciteit op te wekken worden brandstofcellen gevoed door de onuitputtelijke bronnen waterstof en zuurstof. De cellen zijn volkomen geluidloos, hebben geen CO2-uitstoot en produceren als enige bijproduct warm water."

De Puyo, een milieuvriendelijke conceptauto van Honda, rijdt niet op benzine of diesel, maar op waterstof.

Welkom in de wondere wereld van brandstofcellenfabrikant Ballard
Ballard Power Systems bouwde in 2000 in Burnaby blij Vancouver de allereerste brandstofcellenfabriek ter wereld. In het 5.000 m² grote complex worden dag en nacht brandstofcelstacks geproduceerd. Productie-manager Lance Woodring neemt ons op sleeptouw: "Dit is de belangrijkste plaats ter wereld waar commerciële applicaties voor brandstofcellen gemaakt worden", zegt hij fier. 200 operatoren, onderzoekers en inginieurs werken er continu in drie ploegen. De fabriek oogt als een grote, supercleane drukkerij, met printers, persmachines, ovens en computers. De sfeer is relaxed.

De branstofcel voor beginners
De kerns van elke brandstofcel is het 'protonuitwisselingsmembraan', een dun vliesje dat de cel in tweeën snijdt. Lance Woodring: "De ene helft van de cel krijgt waterstof (H2) toegevoegd, de andere helft zuurstof (O2). Van zodra waterstof en zuurstof elkaar in de gaten krijgen, willen ze samen (H2O) vormen. Het membraan doet dienst als zeef en laat alle protonen van de stoffen door, maar houdt de elektronen tegen. De elektronen gaan op zoek naar een weg om toch bij elkaar te geraken. Het membraan zit geklemd tussen twee katalysatoren, die de waterstofelektronen omleiden, rakelings langs het membraan. Die elektronenstroom zorgt voor elektriciteit."

Lance toont ons hoe het afgewerkte membraan in een machine tussen twee katalysators geperst wordt. "Het resultaat is een brandstofcel of MEA, 'Membraan Electro Assemblage'."

Verschillende MEA's worden samengevoegd tot een stack. "Een kleine stack bestaat uit vijtig brandstofcellen - wat goed is voor vier kilowatt stroom. In het begin worden die cellen samengehouden door lange vijzen en schroeven. Nu worden ze met lasertechnologie aaneen gelast. Omdat we al die vijzen en schroeven niet meer nodig hebben, is de stack veel kleiner en gebruiksvriendelijker geworden.

Productiemanager Lance Woodring: "Dit is de belangrijkste plaats ter wereld waar commerciële applicaties voor brandstofcellen gemaakt worden." 200 operatoren, onderzoekers en ingenieurs werken er continu in drie ploegen.

In de beginjaren bouwden de ingenieurs van Ballard voornamlijk prototypes, om de grondbeginselen van de brandstofceltechnologie tot in de finesses te leren doorgronden. Silvano: "Ook al was het principe van de brandstofcel vrij oud, toch stond de technologie begin jaren tachtig nog in haar kinderschoenen."

De eerste brandstofcel werdt helverwege de negentiende eeuw ontwikkeld door de Engelse fysicus William Grove. In 1839 beschreef hij een experiment waarbij hij twee platinastrips in zwavelzuur plaatste. Hij bracht de ene strip met waterstof en de andere met zuurstof in contact, en ontdekte dat er een elektrische stroom liep tussen beide. Het zou tot de tweede helft van de twintigste eeuw duren vooraleer de ontdekking van Grove de eerste praktische toepassing kreeg. "De hoge kost heeft de massa-productie van brandstofcellen altijd in de weg gestaan", zegt Silvano. "On onderzoek focuste zich van bij de start op het drukken van de kosten. Alleen zo kunnen brandstof-cellen gecommercialiseerd worden. In samenwerking met Mercedes bouwden we het allereerste prototype voor een brandstof-celcombinatie - een stack - voor de auto. De stack vertegenwoordigde vijf kilowatt, zoveel als het vermogen van drie vaatwas-machines samen. Dat stond nog heel ver af het vermogen van een doorsnee verbrandingsmotor. Om een kleine bestelwagen aan de praat te krijgen, moesten we de hele laadruimte vol stacks plaatsen. Maar het lukte. De volgende uitdaging was om de stacks kleiner, lichter, krachtiger en goedkoper te maken." Het meest recente ontwerp voor een autobrandstofcelstack heeft volgens Silvano alles in zich om het commercieel te maken. "De stack produceert 85 kilowatt, of 120 pk, evenveel als een moderne verbrandingmotor."

Nieuwe strategie
Wereldwijd rijden er meer dan honderd prototypes rond van op waterstof aangedreven auto's, powered bij Ballard. "Ze moeten in niets onderdoen voor benzine- of diesel-auto's", zegt Guy McAree, directeur Strategie. "Integendeel, vanuit milieuoogpunt presteren ze stukken beter, ze maken geen lawaai, vervuilen niet en stoten geen gram CO2 uit." Toch nam Ballard begin november 2007 de ingrijpende beslissing om de commercialisering van brandstofcellen voor auto's in 2008 af te stoten. "Dat lijkt op het eerste gezicht bizar, maar we hebben een keuze. We schatten dat het nog minstens een decennium zal duren eer de brandstofcellenauto commercieel haalbaar is. Sinds de start draait Ballard verlies. We kunnen het ons gewoon niet meer permitteren om nog eens tien jaar lang handen vol geld aan de waterstofauto uit te geven. Daarom verkopen we nu onze automobieldivisie aan Daimler en Ford. We houden een stevige vinger in de pap doordat we 20 procent van de aandelen van de op te richten nieuwe firma in handen zullen hebben. Maar in de nabije toekomst kiezen we ervoor om al onze energie in brandstofceltoepassingen te investeren die wel snel rendabel kunnen worden, zoals stacks voor forklifts, residentiële warmtekrachtkoppelingcentrales, back-upstroom voor de telecom en autobussen.

Tussendoor
Men zou bijvoorbeeld het volgende kunnen doen: de elektrische auto die geheel aangedreven wordt met accu's opladen aan tankstations die elektriciteit produceren met waterstof stacks of binnekort gewoon in de garage waar de stekker gewoon in het stopcontact wordt gestoken. Kerncentrales kunnen vervangen worden door grote hoeveelheden stacks die elektriciteit produceren voor heel het land of men kan de centrale CV's van particulieren vervangen door waterstof stacks die de verbruiker voorzien van warm water en elektriciteit.

Ballard Power Systems in cijfers
- gesticht in 1979 als Ballard Research door Canadese zakenman Geoffrey Ballard.
- stelt 550 mensen tewerk
- Wereldmarktleider in de productie van brandstofcellen.
- genoteerd op de Canadese beurs en de Nasdaq
- verkochte brandstofcelunits in 2007: ongeveer 400 stuks
- omzet 2006: 50 miljoen dollar
- verlies 2006: 180 miljoen dollar

Waterstof: licht ontvlambaar en toch veilig?
Ingenieur Tony Cochrane: "Waterstof is tukken veiliger dan diesel of propaan. In Noord-Amerika houden gezinnen 's zomers een barbeque in de tuin, met een grote tank propaan vlakbij, zonder dat ze beseffen dat ze gevaar lopen. Waterstof is vrij risicoloos. Als er een lek is, vervliegt het snel, in tegenstelling tot benzine, Waterstof is gemakkelijker onder controle te houden dan de meeste brandstoffen die we elke dag gebruiken."

Waterstof in Vlaanderen
- in juni 2007 rolde bij busbouwer Van Hool (met financiële steun van de Vlaamse overheid) de eerste experimentele hybride waterstofbus in Vlaanderen van de band.
- het bedrijf Hydrogenics in Oevel produceert waterstof uit waterelektrolyse.
- Air Liquide, Umicor en Solvay voeren onderzoek naar brandstofcellen.
- het 'Vlaamse Samenwerkingsverbanc Branstofcellen' groepeert een aantal 'waterstofbedrijven' en verdedigt hun belangen bij de overheid.

Brandstofcellen in de praktijk
Waterstofauto's zijn niet voor morgen, maar welke marktsegmenten zijn wel rijp voor brandstofceltechnologie? De experts van Ballard spelen hun troeven uit.

1. Huis verwarmen met warmtekracht-koppeling
Het grootste commerciële succes scoort Ballard met de productie van brandstof-cellen voor residentieel gebruik. "Vooral in Japan gooien onze warmtekracht-koppelingcentrales hoge ogen", zegt ingenieur Terry Howe. "Japan is gedoemd om 84 procent van zijn totale energieverbruik te importeren. Daarom heeft de regering een programma opgestart om warmtekrachtkoppeling op basis van brandstofcellen te promoten. In onze wartekrachtkoppelingcentrale zit een systeem dat vaak gebruikte brandstoffen zoals aardgas, propaan of kerosine omzet in waterstof. De waterstof gaat naar onze brandstofcel die elektriciteit produceert. Het bijproduct, warm water, wordt opgeslagen in een boiler en dient om het huis te verwarmen. De Japanse huizen zorgen met hun warmtekrachtkoppeling volledig autonoom voor hun elektriciteit, warm water en verwarming. Een Japanse familie bespaart zo jaarlijks 600 dollar. 550 gezinnen halen momenteel hun energie uit onze brandstofcellen. Ons systeem kan het totale energie-verbruik van Japan met 30 procent verminderen en reduceert de CO2-emissie met 40 procent. De Japanse regering geeft subsidies aan mensen die onze warmtekrachtkoppelinginstallatie aanschaffen."

2. Heftrucks op waterstof
We hebben ons eerste contract voor de levering van stacks (brandstofcel-combinatie, nvdr) voor heftrucks binnen", glundert ingenieur Mike Rosenberg. "Eind 2009 hopen we helemaal concurrentieel te zijn. Onze heftrucks zijn veertien maanden lang uitgebreid getest in de magazijnen van Wal-Mart en Nissan. En we weten het nu wel zeker: de technologie lost alle verwachtingen in. De Noor-Amerikaanse heftruckmarkt is immens. Elk jaar worden er 700.000 nieuwe conventionele heftrucks op batterijen of diesel verkocht. Onze brandstofcellen zijn milieuvriendelijker dan diesel, en veel duurzamer dan batterijen. Brandstofcellen geven constante energie en kunnen snel hervuld worden. Waterstof tanken duurt minder dan twee minuten. Het grootste bezwaar voor bedrijven om in onze heftrucks te investeren, is dat ze meteen ook veel geld kwijt zijn aan een waterstof-tankstation."

3. Back-upstroom voor gsm-zendmast
Ingenieur Tony Cochrane voorspelt een voorspoedige toekomst voor brandstof-cellen als leverancier van back-upstroom. "GSM-operatoren hebben over het hele land zendmasten staan. Elke mast moet een voorziening voor back-upstoom hebben, want als de elektriciteit uitvalt, light het hele netwerk plat. Vandaag wordt de meeste back-up geleverd door batterijen of diesel-generatoren. Door de stijgende terreurdreiging is de bezorgdheid over falende netwerken gestegen. Vroeger moesten zendmasten over 4 uur back-up beschikken, nu zijn er regels die tot 24 uur back-up voorschrijven. Dat haal je nooit met gewone batterijen. Met brandstofcellen wel, want hun back-uptijd is oneindig. Ze hebben en kleine ecologische voetafdruk en kunnen alle weersomstandigheden aan. Als we de benodigde waterstof produceren door elektrolyse van water met behulp van wind en zonne-energie, kunnen we back-upstroomunits installeren die totaal autonoon en milieu-vriendelijk zijn. Dit zou ook een goede oplossing zijn voor ziekenhuizen waar een stroompanne desastreuze gevolgen kunnen hebben.

4. Bussen op waterstof
Wereldwijd rijden er dertig Ballard-autobussen rond met branstofcellen die gevoed worden door waterstof. "Als je een dieselbus vervangt door een bus op waterstof, bespaar je 135 ton CO2 per jaar", zegt ingenieur Paul Cass. "Omwille van de zero-uitstoot is er veel overheidsinteresse in brandstofcellen voor bussen. Sinds 1993 zijnn we bezig met de ontwikkeling van brandstofcelbussen. In het begin van onze experimenten reden al onze bussen alleen op waterstof. Nu opteren we voor hybride versies, waarbij een batterij mee de motor van de bus draaiende houdt. Dat helpt de kosten te drukken.

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.

De goudkoorts in hernieuwbare energie

De wereldwijde investeringen in hernieuwbare energie (vooral wind-energie, zonne-energie en biobrandstoffen) stegen in 2006 tot 74,6 miljard euro, een absoluut record. Opmerkelijk: China neemt ruim één tiende van de investeringen voor zijn rekening. Maar ondanks de sterke groei liggen investerignen in hernieuwbare energie nog altijd fors lager dan die in fossiele brandstoffen. Groene energie klom in 2006 op tot 18 procent van de totale investeringen in energie.

In de EU zal windenergie meer dan 20 procent van het elektriciteits-verbruik voor zijn rekening nemen tegen 2030, nu is dit 3 procent. Zonne-energie is momenteel de duurste technologie, het zal nog 10 à 15 jaar duren vooral die concurrentieel wordt met klassiek opgewekte elektriciteit.

In België rijzen ingenieursbureaus in energiemanagment en producenten in hernieuwbare energie stilaan uit de grond. Twee jaar geleden waren meer dan 2.000 werknemers actief in de productie van hernieuwbare energietechnologie, op korte termijn kunnen dat er 10.000 worden. Vooral elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen steeg in vijf jaar met 30 à 50 procent, biobrandstoffen en verwarming scoren veel minder goed. Bedrijven? 3E (Brussel), een veertigkoppig internationaal studiebureau in hernieuwbare energie en energiemanagement, en Thenergo (Antwerpen), een groenestroomproducent die energieprojecten ontwikkelt op basis van biomassa, biogas en warmtekrachtkoppeling. Tegen 2009 bouwt het in Ieper een biomassa-installatie die uit mest en afval evenveel elektriciteit zal opwekken als de hoeveelheid die 6.000 gezinnen verbruiken. Thenergo is net als windenergiespecialist Air Energy beursgenoteerd op Alternext. De Belgische materiaaltechnologie groep Umicore legt samen met het Noorse Hydro 15 miljoen euro op tafel voor een testfabriek in Noorwegen om goedkoper silicium te produceren, de grondstof voor zonnecellen.

bron: UNEP en McKinsey (Curbing Global Energy Demand Growth, mei 2007)

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.
15. Olie uit plastiek recycleren de nieuwste uitvinding uit Japan

Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?


Kerncentrale
Terwijl in België over de toekomst van onze kerncentrales wordt gebakkeleid, zitten er wereldwijd nog 76 in de pijplijn. De rol van kerncentrales en kernenergie is dus verre van uitgespeeld, maar het is geen duurzame oplossing, alleen al omwille van de eindigheid van uranium als grondstof én het kernafvalprobleem. Ondertussen steken een aantal landen al miljoenen euro's R&D in kernfusie. Kernfusie heeft niets te maken met kernsplitsing van uranium, dat bij kern-energie wordt toegepwast.

Kernfusie is de energiebron van de zon en de sterren, en dé grootste energiebron in het heelal. ITER, de kernfusiereactor die in het Franse Cadarache moet verrijzen, kost miljarden euro's, te betalen door een aantal landen waaronder Japan en de VS. China bouwt nu al aan zijn eigen kernfusiereactor. Het is een strijd om geld tussen lobbyisten die allen voor hun energiebron schermen. Of kernfusie dé energiebron van de toekomst wordt, weten we wellicht pas in 2050. Eén ding is zeker dit soort energiebronnen zijn onuitputtelijk en milieuvriendelijk.

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.
15. Olie uit plastiek recycleren de nieuwste uitvinding uit Japan

Afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor

Vergis u niet, zelfs in 2030 zal 80 procent van onze energiebehoefte bedekt worden door de fossiele energiebronnen olie, gas en steenkool", legt woordvoerder Eddy De Beucker uit. "We moeten dus blijven investeren in R&D van klassieke brandstoffen. Zo moeten we technieken om olie op te pompen, verbeteren, naar nieuwe olievelden zoeken en nog zuiniger brandstof lanceren. Maar we weten natuurlijk dat er nooit een einde komt aan het fossiele olietijdperk."

Als we zeer zuinige apparaten, auto's en vliegtuigen zullen kunnen bouwen in de toekomst die bijvoorbeeld maar 30% verbruiken ten opzichte van nu, zoals met eletriciteit en motoren ook het geval is, komen we misschien wel voor eeuwig toe met onze olie-voorraaden, na honderden jaren zullen er nieuwe olie-velden ontstaan. Een aantal andere problemen: de ozonlaag en de groeiende populatie. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan bestaan nu al technieken zoals speciaal gebakken stenen die de giftige stoffen uit de atmosfeer halen en zuiveren, hetgeen een bomen nu doen met onze lucht, alleen er zijn te weinig bomen en breken niet alle giftige stoffen.oor iedere giftige stof die ze moeten opnemen moet er ook een goede stof zijn en dat is er ook maar in schaarste ten opzichte van de giftige stoffen. Het is iets moeilijker dan hier beschreven staat maar het komt er op neer dat we het niet zullen halen met de bomen en planten die er nu nog maar aanwezig zijn op onze planeet.

Oliemaatschappij Total
Lanceert pilootprojecten in zon, wind en biomassa.
Total gokt op verschillende paarden. Momenteel investeren ze al volop in biobrandstoffen van de tweede generatie via een samenwerkingsakkoord met het Finse Neste Oil, die biobrandstoffen destilleert uit biomassa, zoals houtpulp, uit de papierindustrie.

In Berlijn en München heeft Total twee waterstofpompstations, in het voorjaar er waarschijnlijk één in het Belgische Ruisbroek bij. Maar nog opmerkelijker. Total start ook met pilootprojecten rond hernieuwbare energiebronnen als wind en zon. Eén van de grootste producenten van fotovoltaïsche zonnecellen, Photovoltech, is eigendom van de Total Groep. Ze participeren in een Franse windenergiecentrale en in Schotland loopt een project om energie te halen uit de getijden, waarbij offshore turbines de 'zeeslag' capteren. De Beucker: "Dit zijn allemaal investeringen op lange termijn. Je moet eerst leren en investeren om te zien welke niches in de toekomst rendabel kunnen worden." Total noemt zichzelf anno 2008 trouwens een energie- in plaats van een oliemaatschappij.

Een van de twee waterbrandstofpompstations die Total in Duitsland installeerde (foto: Berlijn). In het voorjaar komt er waarschijnlijk een in het Belgische Ruisbroek.

Vrachtwagenproducent Volvo Europa Truck
Van 14.000 ton CO2, naar 0,0 ton.
Drie windmolens, elk 100 meter hoog, heersen majestueus over de site van de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo Europa Truck in Oostakker. De fabriek is de eerste CO2-vrije onderneming in België en zelfs de eerste wereldwijd in automotive. Enkele jaren geleden besliste de Zweedse Volvodirectie dat al haar fabrieken CO2-vrij moesten produceren. 14.000 ton koolstofdioxide stootte de fabriek in 2004 uit, sinds het najaar van 2007 nog 0,0.

De vrachtwagenproducent ging in zee met Electrabel. Samen investeerden ze 10 miljoen euro in de bouw van drie windmolens die de helft van de elektriciteit voor het bedrijf produceren. De andere 50 procent komt van CNR (Companie Nationale du Rhône), een Franse partner van Electrabel, die negentien waterkrachtcentrales exploiteert. Verwarmen gebeurt met een biomassacentrale die draait op houtkorrels. Het Belgische Vyncke plaatste de contrale. Een tweede ketel kan zowel bio-olie en, in noodgevallen, aardgas branden. 150 zonnepanelen leveren de elektriciteit om de biomassacentrale op te starten. Investeren in hernieuwbare energie is één, maar het bedrijf probeert ook het energieverbruik zoveel mogelijk te beperken door in het dak lichtstraten aan te brengen, nieuwe lichtregelingen te installeren en via een infraroodcamera alle warmteverliezen op te sporen. Zo verminderde het energieverbruik de voorbije vijf jaar met 23 procent, terwijl de productie nog toenam. Patrick Collignon, algemeen directeur Volvo Europa Truck: "We konden dit enkel economisch rendabel maken door allianties te sluiten met partners. We gingen ervan uit dat dit project op langere termijn zou opbrengen, maar door de almaar stijgende energieprijzen van fossiele brandstoffen, denken we de investeringen al na één jaar terug te verdienen." Volvo Europa Truck produceert nu wel CO2-vrij, hun product stoot wel nog CO2 uit? Collignon: "Klopt, maar ook hier investeren we in milieuvriendelijke oplossingen. We willen in de toekomst onze camions op zeven soorten alternatieve brandstoffen laten rijden: van hybride, bio-brandstoffen tot waterstof."

Volvo Europga Truck is de eerste CO2-vrije onderneming in België. Samen met Electrabel investeerde de vrachtwagenbouwer tien miljoen euro in de bouw van drie windmolens, goed voor de helft van de elektriciteit voor het bedrijf.

Chemiereus BASF
90 miljoen euro voor energiemanagement.
U staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar olie zit vandaag ook in duisenden producten die u en ik consumeren. Van plastic en speelgoed tot nylon en lippenstift. De aardoliederivaten naftaleen, benzeen en tolueen worden gebruikt als grondstof voor de (petro)chemische industrie, die rer onder andere chemicaliën en kunststoffen van maken. Met de slinkende olievoorraden is een omschakeling naar hernieuwbare grondstoffen onafwendbaar. Ook bij chemiereus BASF is men momenteel zeer afhankelijk van aardolie. Jan Van Doorslaer, BASF-woordvoerder voor de vestiging in Antwerpen: "Het gros van onze productieketens is gebouwd op basis van de chemische bouwstenen ethyleen en propyleen." BASF 'kraakt' die uit de petroleumderivaten nafta en LPG met behulp van stoom. Ethyleen en propyleen zijn op hun beurt grondstoffen voor tal van materialen die onmisbaar zijn in ons dagelijks leven. BASF Antwerpen gebruikt jaarlijks twee miljoen ton nafta en is volop op zoek naar alternatieven voor de fossiele grondstoffen, zoals hernieuwbare grondstoffen uit de landbouw. Via de zogenaamde 'witte biotechnologie' kunnen suikers nu al op olie gebaseerde grondstoffen vervangen voor de productie van fijne chemicaliën. "Om binnen twintig jaar innovaties te hebben die rendabel zijn, investeren we tussen 2006 en 2008 negentig miljoen euro in energiemanagement en 100 miljoen euro in de zoektocht naar nieuwe grondstoffen." Heel veel energie gaat naar de processen. "We zijn al bezig met Kyoto sinds 1973, de eerste oliecrisis. Meer dan 85 procent van de stoom die we nodig hebben recupereren we uit restwarmte."

Jan van Doorslaer beklemtoont dat een aantal van hun producten ook energiebesparingen opleveren voor andere sectoren, zoals brandstofadditieven voor een zuiniger verbruik.

BASF Antwerpen gebruikt jaarlijks twee miljoen ton nafta en is volop op zoek naar alternatieven voor de fossiele grondstoffen, zoals hernieuwbare grondstoffen uit de landbouw.

1. Wereldwijd olieverbruik.
2. Prijsontwikkeling van ruwe olie (in dollars per vat).
3. De top 10 van de oliemaatschappijen.
4. Het gevecht om de winnende technologieën in de hernieuwbare energie.
5. Wereldwijde race naar hernieuwbare energie bronnen.
6. Zonne-energie uit Midden-Oosten.
7. Waterstof, de brandstof van de toekomst?
8. De rol van nationale overheden bij energie verdeling.
9. Hoe kunnen we afkicken van olie? Grote bedrijven doen het ons voor.
10. Kernfusie, de eeuwige belofte als duurzame energie?
11. De goudkoorts in hernieuwbare energie
12. Stoot waterstof olie van de troon?
13. Olievoorraden in de wereld.
14. Natuurlijk afbreekbaar plastic op basis van natuurproducten zoals maïs.
15. Olie uit plastiek recycleren de nieuwste uitvinding uit Japan
Copyright: byWM