Search trough the ArchiVision Directory:

Keyword optimalisatie, strategie en tactiek

Om hoog te scoren met uw website heb je bepaalde keywords nodig die je dient op te nemen in uw html files. Met een keywords wordt uw webpagina namelijk gevonden in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines zoals Yahoo en Bing.

Maar om gevonden te worden of hoger te scoren in de zoekresultaten is het aangewezen om zeer goed na te denken welke zoekwoorden je hoe en waar gaat gebruiken.

Hoe u de keywords gaat integreren in uw website kunnen we het best illustreren aan de hand van een voorbeeld.


Keywords zoeken

Eerst en vooral heb je tekst en inhoud nodig. Meestal gaat een tekst over een bepaald onderwerp. Dus zorg je er voor dat je exact weet wat het onderwerp van uw tekst is en wat de belangrijkste elementen in deze tekst zijn.

Neem nu deze tekst die je aan het lezen bent. Het onderwerp gaat over keywords in uw teksten plaatsen met behulp van een bepaalde strategie en tactiek. Zo we hebben ons onderwerp en meteen ook de woorden waarop we willen gevonden worden. Keyword, strategie en tactiek, met deze woorden willen we scoren in de zoekresultaten.


Website optimaliseren naar keywords

U kunt uw website optimaliseren voor keywords die bestaan uit 1 woord, in ons geval is dit 'keyword'. Het zou fantastisch zijn als we onze website enkel maar dienden te optimaliseren voor dat ene woord. Helaas zullen er nog duizenden, zo niet miljoenen andere webpagina's zijn die ook over dat ene woord 'keyword' gaan. Dan is het ook logisch dat het zeer moeilijk wordt om hoog te gaan scoren in de zoekresultaten als er zoveel resultaten mogelijk zijn. Daarom is het beter om u te focussen op combinaties. Wat willen we hiermee zeggen? Wel combinaties zijn korte zinnetjes uit 2 of 3 kernwoorden waarop een gebruiker mogelijk zou kunnen zoeken.

Mogelijke combinaties met het woord 'keyword' zouden kunnen zijn:

keyword optimalisatie
keywords gebruiken
Keyword strategie
zoekresultaten keyword


AdWords Keyword Planner

Dit is een handig online tooltje van Google die ons meer kan vertellen over wat en hoeveel mensen zoeken op een bepaald keyword en nog belangrijker, dit tooltje kan ons aantonen op welke combinaties er het meest gezocht wordt. Oorspronkelijk was deze online dienst er om kernwoorden te optimaliseren voor makers van AdSense advertenties.

Ga naar Google AdWords Keyword Planner.

Meld u aan met uw Google account of maak een account aan.

Daarna dien je uw zoekopdracht te verfijnen.

We typen dus bij 'search for new keyword and ad group ideas' dus het woord 'keyword' in.

Bij 'landing page' typ je best de volledige url in van de webpagina waarop de bezoekers dienen te belanden (Dit hoeft natuurlijk niet en al zeker niet al de url nog niet bestaat).

Desgewenst kunt u ook nog uw product categorie, de locatie, taal en nog veel meer gaan verfijnen.

Klik nu op Get ideas.

Nu zie je welke combinaties het meest relevant zijn in de zoekresultaten van Google.

Zo kunt u nu zien dat er meer combinaties mogelijk zijn dan u eerder dacht. Zo hebben we bijvoorbeeld nog de combinaties:

Adwords Tool
Keyword Research
Keyword Generator
Seo Keyword
Keyword tools
Keyword search
Adwords Keyword Tool

Alles wordt netjes gesorteerd volgens relevantie. Zo wie dacht er in het begin aan 'Adwords Tool' bij het maken van dit artikel. Juist, niemand, behalve... Google en zoveel andere mensen natuurlijk!

Zonder de AdWords Keyword Planner van Google wisten we niet eens dat mensen ook zochten naar 'Adwords Tool' en zo meer. Hieruit kunnen we ook afleiden dat de suggesties die we zelf maakten niet echt relevant waren, onze eigen combinaties zouden dus niet veel meer bezoekers opgebracht hebben dan die je nu al hebt.



Waar integreer je nu best die keyword combinaties?


De titel, title-tag

Dit is de belangrijkste plaats waar een keyword kan in voorkomen. Want de meeste mensen en dus ook Google ziet dit als eerste en belangrijkste onderdeel van de webpagina om te weten waarover de inhoud op die pagina gaat. De titel wordt altijd in het hoofd van de pagina voorzien. Let goed op in welke volgorde de woorden staan want bij recent onderzoek is gebleken dat de meest relevante woorden vooraan moeten staan. Het belangrijkste woord dient dus vooraan te staan, want dit is het eerste wat de zoekende mens ziet en dit moet dus matchen met wat hij zoekt.

Voorbeeld:

<title>Keyword optimalisatie</title>

Een minder goed voorbeeld zou zijn:

<title>Hoe optimaliseer ik mijn websites met keywords</title>

Het belangrijkste woord staat hier achteraan. Bij lange zinnen is het zelfs mogelijk dat je de laatste woorden nooit te zien krijgt in de Google zoekresultaten. Google toont enkel maar de eerste 53 tekens van een titel in de zoekresultaten. Probeer zelf maar eens te zoeken naar iets en dan zie je ongetwijfeld resultaten die afgekort worden met ... Niet alleen de lezers maar ook Google houdt dus rekening met in welke volgorde de titel is opgebouwd. Men zou kunnen stellen dat u meer bezoekers zult krijgen die zoeken op het woord 'Hoe' of 'Hoe optimaliseer'. En dit is de bedoeling niet natuurlijk wat deze tekst gaat hier over 'Keywords optimaliseren'.


Meta keywords

In het hoofd van de webpagina onder <meta name="keywords" content=

Dit is de enige plaats waar je klakkeloos alle keywords na elkaar mag plaatsen met een komma tussen.

Voorbeeld:

<meta name="keywords" content= Adwords Tool, Keyword, Keyword Research, Keyword Generator, Seo Keyword, Keyword tools, Keyword search, Adwords keyword tool"

Keywords in de link zelf
Zorg er voor dat de keywords ook in de website link voorkomen. Dit doe je door het html bestand een correcte naam te geven. Geeft het bestand dus een relevante naam die matched met de inhoud van de webpagina. Beter nog is dat het keyword gewoon voorkomt tussen de www. en de .com. Daarom is het zeer belangrijk om uw website naam juist te kiezen, hierbij dien je toch eens zeer diep na te denken waar je website zal over gaan en indien mogelijk de belangrijkste keywords te gebruiken tussen uw www. en .com adres. Let er op dat uw website naam niet te lang wordt en duidelijk kan gespeld worden want in een website adres mogen er geen spaties voorkomen.

Voorbeeld:

http://archivisiondirectory.blogspot.com/keyword_optimalisatie.html

of nog beter:

http://keywordseo/keyword_optimalisatie.html



Keywords in de tekst

In de tekst zelf. Probeer een aantal combinaties te gebruiken in uw tekst. Deze combinaties komen liefst vooraan in de tekst voor. Het woord 'Keyword' dient best een aantal keer voor te komen over de volledige tekst. Let op dat je hiermee niet overdrijft want Google kan je hiervoor lager ranken voor 'keyword stuffing'. Keyword stuffing betekend te veel keywords, te dicht op elkaar gebruiken om een onnatuurlijk maar beter resultaat in de zoekresultaten te behalen. Houdt er ook rekening mee dat mensen de tekst moeten lezen. Mensen zijn namelijk geen machines maar gevoelige wezen die het liefst alles zo natuurlijk en zo aangenaam mogelijk ervaren en dit geldt dus ook voor het lezen van teksten. Bij te moeilijke teksten die vol met fouten staan of moeilijk leesbaar zijn door een verkeerde zinsbouw, haken mensen sneller af dan je denkt. En dit willen we vermijden natuurlijk. Dus wees matig met het integreren van keywords en keyword-combinaties.


Een verwittigd man is er 2 waard!

Omdat een verwittigd man er altijd 2 waard is, wil ik u er nog maals op wijzen dat overmatig en obsessief keywords gebruiken in gelijk welke vorm kan leiden tot een verlaging in de zoekresultaten. Dit omdat Google deze webpagina en soms zelfs de volledige website dan gaat aanzien als spam. Je wordt dus gestraft voor keyword stuffing. En neem het gerust van mij aan. Google past deze tactiek maar al te graag toe, zo ben ik zelf ooit gebanned geweest met deze website uit de Google zoekresultaten wegens overmatig gebruik van keywords. Daarna diende ik een nieuw webadres te registreren en al mijn pagina's te analyseren op overmatig keyword gebruik.

Keywords integreren in een webpagina die niets met de inhoud op de pagina te maken hebben om hoger in de zoekresultaten te staan heeft eveneens geen zin. Bijvoorbeeld het woord 'hond' integreren als het onderwerp over leeuwen gaat. Keywords dienen dus relevant en in verband te staan met de inhoud.

Wees dus voorzichtig met keywords en pas ze op een correcte manier toe!

No comments:

Post a Comment